Επιφυλακτικές οι μικρές επιχειρήσεις απέναντι στην ψηφιακή καινοτομία

Η πανδημία έκανε τις επιχειρήσεις πιο ευέλικτες ή πιο συντηρητικές;
Το σίγουρο είναι ότι, εν μέσω της αβεβαιότητας των δύο τελευταίων χρόνων, ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, για τις περισσότερες, τέθηκε στο περιθώριο. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων επενδύει στην επιβίωση και την βραχυχρόνια πρόοδο, παρά στην διαρκή επιδίωξη ενός ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. 

Ένα ακόμη δεδομένο που εγκαθίδρυσε η πανδημία είναι η επιτακτικότητα της ψηφιοποίησης σε όλους τους τομείς. Η επικράτηση του ηλεκτρονικού έναντι του φυσικού εμπορίου είναι γεγονός. Αλλά και οι περισσότερες εκφάνσεις της καθημερινότητας πλέον έχουν μεταφερθεί στις ψηφιακές πλατφόρμες. 

Η ζωή συμβαίνει στο διαδίκτυο και όποιος θέλει να επιβιώσει οικονομικά, γνωρίζει ότι πρέπει να αποκτήσει μία ισχυρή παρουσία online. 

Οι επιχειρήσεις στην μετά-covid εποχή 

Στη Μεγάλη Βρετανία, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η μετά-covid εποχή είναι κοντά. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι το ΑΕΠ της χώρας βρίσκεται μόλις 0,5% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019. Σημειώνεται ότι το 2020 είχε υποστεί μείωση 10%.
Είναι λοιπόν η κατάλληλη εποχή για να αξιολογηθεί πόσο συντηρητικότερες ή πιο ευπροσάρμοστες βγήκαν οι επιχειρήσεις από αυτήν την κατάσταση. 

Σε ανεξάρτητη έρευνα που διεξήχθη πρόσφατα με πρωτοβουλία της βρετανικής εταιρείας Studio Graphene, 752 επιχειρηματίες του Ηνωμένου Βασιλείου ρωτήθηκαν για την εμπειρία τους με την ψηφιακή καινοτομία, αλλά και για τη στρατηγική που σχεδιάζουν να ακολουθήσουν τη νέα χρονιά. 

Το 42% των ερωτηθέντων του συνολικού δείγματος δήλωσε ότι δεν σκοπεύει να αυξήσει τις δαπάνες της επιχείρησής του προκειμένου να επενδύσει στον τομέα του IT. Ωστόσο, αν απομονώσουμε τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του δείγματος (αυτές με 250+ υπαλλήλους), η συντριπτική πλειονότητα (77%) δήλωσε ότι θα το πράξει θα επενδύσει στο IT. 

Η εν λόγω αντίθεση στη στάση των μικρότερων επιχειρήσεων συγκριτικά με τις μεγάλες, είναι έκδηλη σε όλη την έρευνα. Μάλιστα παρατηρούμε ότι εντείνεται ιδιαίτερα σε ερωτήσεις για αναδυόμενους τομείς της τεχνολογίας, οι δυνατότητες των οποίων είναι σε μεγάλο βαθμό ακόμα ανεξερεύνητες. 

Ενδεικτικά, το 76% των επιχειρήσεων με 250-500 εργαζόμενους και το 72% των επιχειρήσεων με 500+ εργαζόμενους, σχεδιάζουν να επενδύσουν σε ανερχόμενες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI), το cloud ή το IoT (Internet of Things).
Από την άλλη, μόλις το ένα τρίτο (32%) των επιχειρήσεων με 1-9 υπαλλήλους απάντησε ότι σκοπεύει να κάνει κάτι αντίστοιχο το 2022.

μικρές επιχειρήσεις, έρευνα, IT, επένδυση

μεγάλες επιχειρήσεις, έρευνα, IT, επένδυση

Συντηρητικότητα και αποφυγή ρίσκου: Χαρακτηριστικά των μικρών επιχειρήσεων; 

Η δοκιμή νέων ψηφιακών προϊόντων και εργαλείων θα αποτελέσει βασική προτεραιότητα στον στρατηγικό σχεδιασμό για το 32% των μικρών επιχειρήσεων. Όσον αφορά τις μεγάλες, το αντίστοιχο ποσοστό ξεπερνά το 75%, ενώ μάλιστα χαρακτηρίζουν την κίνηση αυτή ιδιαίτερα κρίσιμη. 

Από τα παραπάνω μπορούν να εξαχθούν ορισμένα ασφαλή συμπεράσματα.
Οι μικρότερες επιχειρήσεις, οι οποίες κατά κανόνα διαθέτουν και μικρότερο κεφάλαιο για δαπάνες, επιλέγουν να συνεχίσουν να προστατεύουν την ομαλότητα των βασικών λειτουργιών και δραστηριοτήτων τους, υπό τον φόβο μιας περαιτέρω διαταραχής της οικονομίας. 

Ενδεικτικό είναι ότι οι μικρομεσαίες και οι startups, που ανέκαθεν φημίζονταν για μια νοοτροπία που οδηγούσε σε «γρήγορη αποτυχία» με το που αποκτούσαν ερείσματα σε μια αγορά, πλέον εμφανίζονται πιο συγκρατημένες και επικεντρωμένες σε μία τακτική «αργής επιτυχίας». Η αλλαγή πλεύσης, όπως λέει το 49%, οφείλεται σε κακές εμπειρίες με τις νέες τεχνολογίες. Η αναποτελεσματική χρήση τους οδήγησε στο να μην φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, γεγονός που με τη σειρά του, αποθάρρυνε τους επιχειρηματίες να επενδύσουν περαιτέρω σε πρωτοποριακά ψηφιακά εργαλεία. 

Αντίθετα, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, έχοντας επιβιώσει από την πρωτοφανή αναταραχή των τελευταίων χρόνων, βγαίνουν από την πανδημία πιο «ευέλικτες», με «ανοιγμένους ορίζοντες». Επιδιώκουν να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες προκειμένου να είναι προετοιμασμένες για τις εξελίξεις που επιφυλάσσει το άμεσο μέλλον. 

Το πλεονέκτημα των «μικρών» 

Αυτό δε σημαίνει ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις που παίρνουν ρίσκο έχουν την επιτυχία εξασφαλισμένη, αλλά ούτε και ότι οι μικρότερες δεν επιδικνύουν κάποια ευελιξία, παρά την συνολική επιφυλακτικότητα. 

Παραδείγματος χάριν, επτά στους δέκα ιθύνοντες μεγάλων επιχειρήσεων θεωρούν ότι οι πόροι που δαπανήθηκαν για την αντιμετώπιση απλών τεχνολογικών ζητημάτων αποδυνάμωσαν μια ενδεχόμενη ψηφιακή καινοτομία μεγάλης κλίμακας. Αντίθετα, από τους ερωτηθέντες ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων, μόλις το 16% έχει την ίδια άποψη. 

Ομοίως, μόλις μία στις πέντε μικρές επιχειρήσεις -σε αντίθεση με τα δύο τρίτα των μεγάλων– αισθάνθηκε ότι η τηλεργασία ή η υβριδική εργασία δυσχαίραναν τα σχέδιά τους για το λανσάρισμα νέων ψηφιακών προϊόντων. Αυτό δείχνει ότι ενώ οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις απολαμβάνουν πλεονεκτήματα όπως το επενδυτικό κεφάλαιο, το αυξημένο εργατικό δυναμικό και η συνεργασία με εξειδικευμένους επαγγελματίες, σε μία κατάσταση απομακρυσμένου συντονισμού, δυσκολεύονται να τα εκμεταλλευτούν. 

Σε ένα πρότζεκτ ψηφιακού μετασχηματισμού για παράδειγμα, ο ρόλος της σωστής επικοινωνίας, της συνεργασίας και πλήρους κατανόησης μεταξύ της ομάδας είναι κομβικός. Δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να αποτυγχάνουν τέτοιου είδους εγχειρήματα εξαιτίας καθυστερήσεων και παρανοήσεων. 

Η αξία του ρίσκου 

Μπορεί πολλές φορές ο πειραματισμός με νέες τεχνολογίες να μην έχει άμεσο οικονομικό όφελος. Ωστόσο, αν εξετάσουμε παραδείγματα καινοτόμων εταιρειών που πέτυχαν, θα εντοπίσουμε ένα κοινό μοτίβο. Οι επιχειρήσεις αυτές εντόπιζαν ανερχόμενες ευκαιρίες και εφάρμοζαν κάτι πρωτοποριακό, το οποίο φαινομενικά η αγορά δεν ήταν ακόμα σε θέση να υποστηρίξει. Δεν αποθαρρύνονταν από το περιβάλλον του «υψηλού ρίσκου-υψηλής ανταμοιβής», ούτε όμως αγνοούσαν τις αποτυχίες. Αντίθετα, τις ανέλυαν και τις αποκωδικοποιούσαν. 

Στην παγκόσμια αγορά, είναι πλέον αυταπόδεικτο ότι η καθυστερημένη υιοθέτηση και προσαρμογή δε λειτουργεί. Οι επιχειρήσεις που επιζητούν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας. Η εναρμόνιση με τις νέες τεχνολογίες και η αναζήτηση ευκαιριών στον ψηφιακό τομέα σήμερα είναι μονόδρομος. 

Παρόλα αυτά, η τεχνολογία παραμένει ένα εργαλείο. Ο τρόπος χρήσης της είναι αυτός που της δίνει αξία. Η εμπειρία και οι γνώσεις των επαγγελματιών κάνουν μια ψηφιακή στρατηγική αποτελεσματική. 

Η Quantum BITS, από την ίδρυσή της, επενδύει σε αυτήν την νοοτροπία η οποία ακόμα και εν μέσω καραντίνας, απέδωσε καρπούς, αναδείχθηκε και βραβεύτηκε πανελλαδικά.
Κάθε επιχείρηση όμως είναι διαφορετική και έχει ξεχωριστές ανάγκες. Το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή, προκειμένου να είναι αποτελεσματικό, πρέπει να γίνει μελετημένα και εξατομικευμένα. 

Επικοινωνήστε μαζί μας για να λάβετε την προσφορά που ταιριάζει στην δική σας επιχείρηση.  

 Πηγή άρθρου: Elite Business Magazine 

Χρήσιμα Links

Q

Στοιχεία Επικοινωνίας

Quantum Business & IT Solutions
Αριθμός ΓΕΜΗ: 148464501000

Αθήνα: Περικλέους 30-32, Σύνταγμα 105 62

Θεσσαλονίκη: Βασιλέως Ηρακλείου 53 & Καρόλου Ντηλ, 54623

211 210 40 50
info@quantum.gr

Δευτέρα - Παρασκεύη: 09:00 π.μ. - 6:00 μ.μ.